Har du behov for et hotell umiddelbart, har du neppe tid til å lese hotellanmeldelser, men dersom du planlegger ferien i god tid, kan du som regel velge og vrake mellom ulike hoteller og overnattingssteder.
Det er selvsagt ikke alltid du kan velge, for noen småsteder i Norge har bare ett overnattingssted, men dersom det er flere å velge blant, bør du ta deg tid til å lese hotellanmeldelser og finne forskjeller og ulikheter mellom dem.
Hvor stor er forskjellen?
Forskjellen mellom ulike overnattingssteder kan være veldig stor. Selv to hoteller som har samme antall stjerner kan være ulike. Det handler om service og tilbud, men også om de ansatte. Er de trivelige og behjelpelige, eller virker de litt mindre hyggelige og lite innstilt på å hjelpe gjestene sine. Selv om du er betalende gjest, vil du jo gjerne føle deg velkommen og godt ivaretatt.
Hvordan sammenligner jeg hoteller?
Det finnes flere nettsteder som skriver hotellanmeldelser og deler ut ris og ros. Noen av disse nettstedene baserer seg på kundevurderinger, og dette er kanskje det beste tipset. Hvis hotellet vet at noen kommer for å vurdere servicen deres, vil de selvsagt overgå seg selv for å framstå best mulig akkurat den dagen de skal vurderes.
Dersom gjestene skriver hotellanmeldelser, blir overnattingsstedene i praksis vurdert hele tiden, og du får et mer helhetlig inntrykk. Bare husk at to ulike personer kan oppfatte det samme stedet på to forskjellige måter, ofte basert på hvilke forventninger de selv hadde til stedet.
Hva bør jeg legge vekt på?
Legg vekt på det som er viktig for deg. Ulike gjester har ulike behov. For noen er pris viktigere enn service, mens andre legger stor vekt på god service. Noen vil gjerne ha god mat, mens andre ikke er like opptatt av å spise unikt eller få lokalmat på overnattingsstedet.
Når du leser hotellvurderinger bør du derfor lese mest om det som er viktig for deg. Er du en gourmet, er kanskje maten det viktigste, men selvsagt bør du alltid vurdere gjestfrihet, renhold og service. Det sier rett og slett litt om holdningene til de som driver overnattingsstedet.