Norske overnattingssteder er veldig mangfoldige, og tilbyr alt fra førsteklasses luksushoteller til selvbetjente hytter på fjellet. Det sier seg selv at servicen og bekvemmelighetene varierer med hvor du ønsker å overnatte.
Du kan for eksempel ikke forvente den samme servicen når du leier rom fra privatpersoner som når du tar inn på hotell. Det er lurt å sjekke på forhånd hva du kan forvente på det aktuelle overnattingsstedet, slik at du ikke forventer det uoppnåelige.
Skal du stille krav?
Noen turister stiller høye krav til overnattingssteder og spisesteder. Her er det igjen viktig å skille mellom hvor du leier rom. Hvis du velger gårdsovernatting, kan du selvsagt ikke forvente at utleieren skal stå på pinne for deg seint og tidlig og legge alt til rette for deg. Da må du tilpasse deg stedet der du overnatter.
Hvis du derimot tar inn på et hotell, skal du forvente at de ansatte yter den servicen du har betalt for. Får du ikke det du forventer, kan du klage. Jo flere stjerner et hotell har, desto mer bør du forvente av de som jobber der. Et motell har ikke like mye service som kostbare luksushoteller, men de fleste forventer heller ikke like mye fra motellet.
Sjekk og sammenlign
Ulike reisende har ulike behov. Dersom du bare skal overnatte én natt, krever du kanskje ikke så mye fra hotellet. Det blir helt annerledes dersom du skal være der lenge.
Da vil du gjerne ha mer service, slik at du kan slappe av. Heldigvis er det lett å lese seg opp om hoteller og overnattingssteder før du leier rom der. Du kan søke etter stedet på nettet, og se om du finner kundevurderinger.
Stadig flere vanlige folk skriver kundevurderinger av overnattingssteder og spisestedet, og vanlige folk er som regel ærlige. Men igjen er det viktig å huske at folk er forskjellige. Selv om en enkeltperson er misfornøyd, er det ikke sikkert overnattingsstedet er helt forferdelig.
Les gjerne flere vurderinger og tenk gjennom hvor mye du bør forvente av overnattingsstedet du velger. Krever du lite, skal det mye til før du blir skuffet.